بلاگ

الگوریتم گوگل BERT چیست؟ بررسی جامع الگوریتم

BERT

آخرین الگوریتم جستجوی گوگل برای درک بهتر زبان طبیعی

الگوریتم گوگل BERT برت هدف این الگوریتم درک بهتر رفتار کاربران در موتور جستجوی گوگل و همچنین درک بهتر زبان طبیعی در گفتار های مختلف محتوا … گوگل در حال ایجاد بزرگترین تغییر در سیستم جستجوی خود از زمان معرفی RankBrain توسط این شرکت، تقریباً پنج سال پیش است. این شرکت گفت که این مورد بر 1 از 10 پرس و جو از نظر تغییر نتایجی که برای آن پرس و جوها رتبه بندی می شود، تأثیر می گذارد.

الگوریتم گوگل BERT از این هفته شروع به کار کرد و به زودی به طور کامل پخش خواهد شد. اکنون برای درخواست های زبان انگلیسی در حال انتشار است و در آینده به سایر زبان ها نیز گسترش خواهد یافت.

قطعه های ویژه این همچنین بر قطعه های برجسته تأثیر می گذارد. گوگل گفت BERT در سراسر جهان، به همه زبان ها، بر روی قطعه های برجسته استفاده می شود.

BERT چیست؟

این تکنیک مبتنی بر شبکه عصبی گوگل برای پیش‌آموزش پردازش زبان طبیعی (NLP) است. BERT مخفف دو طرفه رمزگذار بازنمایی از ترانسفورماتور است.

سال گذشته منبع باز شد و با جزئیات بیشتر در وبلاگ هوش مصنوعی گوگل نوشته شد. به طور خلاصه، الگوریتم گوگل BERT می تواند به رایانه ها کمک کند تا زبان را کمی بیشتر مانند انسان ها درک کنند.

چه زمانی از BERT استفاده می شود؟

گوگل گفت BERT به درک بهتر تفاوت‌های ظریف و بافت کلمات در جستجوها و تطبیق بهتر آن پرسش‌ها با نتایج مرتبط‌تر کمک می‌کند. همانطور که در بالا توضیح داده شد برای قطعه های برجسته نیز استفاده می شود.

در یک مثال، با جستجوی «مسافر برزیلی ۲۰۱۹ به ایالات متحده آمریکا نیاز به ویزا دارد»، کلمه «به» و ارتباط آن با سایر کلمات در جست‌وجو برای درک معنی مهم است. پیش از این، گوگل اهمیت این ارتباط را درک نمی کرد و نتایج مربوط به سفر شهروندان آمریکایی به برزیل را ارائه می داد. گوگل توضیح داد: « الگوریتم گوگل BERT ، جستجو می‌تواند این تفاوت‌های ظریف را درک کند و بداند که کلمه بسیار رایج «to» در اینجا اهمیت زیادی دارد و ما می‌توانیم نتیجه بسیار مرتبط‌تری را برای این جستجو ارائه کنیم.

در مثالی دیگر، جستجوی «آیا زیبایی‌شناسان زیاد در کار ایستاده‌اند، گوگل گفته است که قبلاً عبارت «مستند» را با کلمه «ایستاده» مورد استفاده در پرس و جو مطابقت می‌داد. گوگل گفت، مدل‌های الگوریتم گوگل BERT گوگل می‌توانند درک کنند که «ایستادن» با مفهوم نیازهای فیزیکی یک شغل مرتبط است و پاسخ مفیدتری را نشان می‌دهد.

RankBrain چیست؟

RankBrain اولین روش هوش مصنوعی گوگل برای درک پرس و جوها در سال 2015 بود. این روش هم به پرس و جوها و هم به محتوای صفحات وب در فهرست گوگل نگاه می کند تا معنای کلمات را بهتر درک کند. الگوریتم گوگل BERT جایگزین RankBrain نمی شود، این روشی اضافی برای درک محتوا و پرس و جوها است. این به سیستم رتبه بندی گوگل افزوده می شود. RankBrain می تواند و همچنان برای برخی پرس و جوها استفاده می شود. اما زمانی که گوگل فکر می کند که یک پرس و جو را می توان با کمک BERT بهتر درک کرد، گوگل از آن استفاده خواهد کرد. در واقع، یک پرس و جو می تواند از چندین روش از جمله BERT برای درک پرس و جو استفاده کند.

چطور؟

گوگل توضیح داد که راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند معنی زبان جستجوی شما و ارتباط آن با محتوای وب را بفهمد. به عنوان مثال، اگر چیزی را اشتباه املایی کنید، سیستم‌های املای Google می‌توانند به یافتن کلمه مناسب برای رسیدن به آنچه نیاز دارید کمک کنند. و/یا اگر از کلمه‌ای استفاده می‌کنید که مترادف کلمه واقعی آن در اسناد مربوطه است، Google می‌تواند آن‌ها را مطابقت دهد. الگوریتم گوگل BERT سیگنال دیگری است که گوگل برای درک زبان از آن استفاده می کند. بسته به آنچه جستجو می‌کنید، هر یک یا ترکیبی از این سیگنال‌ها می‌تواند بیشتر برای درک درخواست شما و ارائه یک نتیجه مرتبط استفاده شود.

آیا می توانید برای BERT بهینه سازی کنید؟

بعید است. گوگل به ما گفته است که سئو کاران واقعا نمی توانند برای RankBrain بهینه سازی کنند. اما این بدان معناست که گوگل در درک زبان طبیعی بهتر شده است. الگوریتم گوگل BERT فقط مثل همیشه برای کاربران محتوا بنویسید. این تلاش‌های گوگل برای درک بهتر درخواست جستجوگر و تطبیق بهتر آن با نتایج مرتبط‌تر است.

چرا ما اهمیت می دهیم. ما اهمیت می‌دهیم، نه تنها به این دلیل که Google گفت این تغییر «بزرگ‌ترین جهش رو به جلو در پنج سال گذشته و یکی از بزرگ‌ترین جهش‌ها در تاریخ جستجو» است.

اما همچنین به این دلیل که 10٪ از تمام پرس و جوها تحت تأثیر این به روز رسانی قرار گرفته اند. این یک تغییر بزرگ است. ما در اواسط هفته و اوایل هفته شاهد گزارش‌های تایید نشده‌ای از به‌روزرسانی الگوریتم بودیم که ممکن است به این تغییر مرتبط باشد.

توصیه می کنیم هفته آینده تغییرات ترافیک جستجوی خود را بررسی کنید و ببینید چقدر سایت شما تحت تأثیر این تغییر قرار گرفته است. اگر اینطور بود، بیشتر در مورد صفحات فرود و کدام جستجوها تحقیق کنید. ممکن است متوجه شوید که آن صفحات تبدیل نشده اند و ترافیک جستجویی که گوگل برای آن صفحات ارسال کرده است در نهایت مفید واقع نشده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *