آموزش, برنامه نویسی, بلاگ, تاریخچه, طراحی وب

زبان برنامه نویسی ASP – طراحی سایت با NET.

ASP programming language

یکی از زبان های مشهور دنیا در طراحی سایت زبان برنامه نویسی ASP می باشد که در طراحی بک اند وبسایت قدرتمند اما در طراحی فرانت اند ضعیف تر از … یکی از زبان های برنامه نویسی حرفه ای برای طراحی سایت ,ASP.NET است. ASP.NET نسل جدید ASP است. که با ASP کلاسیک سازگار نیست، اما ممکن است ASP.NET شامل ASP کلاسیک باشد. صفحات ASP.NET تالیف شده اند، که موجب سریع تر شدن آن از ASP کلاسیک شده است. ASP.net دارای پشتیبانی بهتر زبان، یک مجموعه بزرگ از کنترل های کاربر، قطعات مبتنی بر XML، و تأیید یکپارچه هویت کاربر است.

ASP.NET چیست؟

در واقع یک زبان برنامه نویسی نیست. بلکه یک چارچوب، پلتفرم و بطور کلی یک فناوری برنامه نویسی برای ایجاد نرم افزارهای تحت وب است. اما از آنجایی که عموما و بیشتر افراد asp.net را تحت عنوان زبان برنامه نویسی می شناسند. ASP مخفف Active Server Pages یا صفحات سرور فعال می باشد. Asp محصول مایکروسافت و چارچوبی جهت توسعه صفحات وب می باشد.

ASP.NET نسل جدید ASP است. ASP.NET (ای‌اس‌پی‌دات‌نت) یک چارچوب کاربردی Web است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردیده تا برنامه نویسان بتوانند برای ساخت وب سایت‌ها از آن استفاده کنند. ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.

یکی از زبان های مشهور دنیا در طراحی سایت زبان برنامه نویسی ASP می باشد که در طراحی بک اند وبسایت قدرتمند اما در طراحی فرانت اند ضعیف تر از ...

Library زبان برنامه نویسی ASP

.NET Framework شامل مجموعه ای از کتابخانه‌های کلاس استاندارد است. رایج ترین کتابخانه ای که برای برنامه‌های وب در .net استفاده می‌شود کتابخانه وب (Web library) است. کتابخانه وب تمام مولفه‌های لازم را که برای توسعه برنامه‌های تحت وب تحت شبکه استفاده میشود را در بر دارد.

Common Language Runtime

زیرساخت زبان مشترک (Common Language Runtime) یا به طور خلاصه CLR یک پلتفرمی‌است که برنامه‌های Net در این پلتفرم اجرا می‌شوند. در واقع CLR برای انجام فعالیتهای کلیدی استفاده می‌شود. مهمترین این فعالیت‌ها شامل بررسی استثنائات (Exception handling) و جمع آوری زباله‌ها (Garbage collection) است.

کاربرد Asp چيست؟

  • به صورت پويا هر محتواي وبي را اضافه ، تغيير يا ويرايش مي کند .
  • به پرس و جوهاي کاربر يا داده هاي موجود در فرم ها پاسخ دهد.
  • به پايگاه داده يا داده ها دسترسي داشته و نتايج را به مرور گر باز مي گرداند.
  • صفحات وب را سفارشي کرده تا براي کاربران مفيد باشد.
  • مزيت استفاده از ASP به جاي CGI,PERL سادگي و سرعت بالاي آن به دليل عدم استفاده از کلاس ها است.
  • دارا بودن امنیت ، چرا که کدهاي ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نبستند.
  • برنامه نویسی با ASP میتواند ترافیک شبکه را نیز کاهش دهد.

۱۲ مزیت ASP.NET

مهمی که ASP.NET نسبت به سایر مدل‌های توسعه وب ارائه می‌دهد، به شرح زیر میباشند:

  1. کاهش تعداد کدها
  2. امنیت بیشتر
  3. عملکرد (Performance) بهتر
  4. ارائه ابزارهای عالی
  5. سادگی
  6. انعطاف پذیری
  7. بالا بودن سرور
  8. برنامه سمت سرور
  9. استفاده از زبان‌ های مختلف
  10. امکان دیپلوی آسان
  11. شناسایی فعالیت‌ های غیر قانونی
  12. هماهنگی با ADO.NET

یکی از زبان های مشهور دنیا در طراحی سایت زبان برنامه نویسی ASP می باشد که در طراحی بک اند وبسایت قدرتمند اما در طراحی فرانت اند ضعیف تر از ...

مدل های مختلف ASP در طراحی صفحات

  • Classic ASP
  • ASP.NET Web Pages
  • ASP.NET Web Forms
  • ASP.NET MVC
  • ASP.NET API
  • ASP.NET Core

چرا باید از زبان ASP استفاده کرد؟

دلایل زیادی برای استفاده از ASP.NET هنگام توسعه وب سایت یا برنامه وجود دارد. سرعت بالا ، هزینه کم و پشتیبانی گسترده زبان از مهمترین مزایای آن است. ASP.NET در محیط سرور ویندوز آشنا ساخته شده است و نسبت به سایر پلتفرم های توسعه وب که باید جداگانه نصب و پیکربندی شوند ، نیاز به راه اندازی و پیکربندی کمتری دارد. محبوبیت ASP.NET پیدا کردن منابع آنلاین و توسعه دهندگان ماهرو را آسان می کند.

به عنوان مثال، وب سایت ها و برنامه های ساخته شده با ASP.NET می توانند سریعتر و کارآمدتر از یک وب سایت با PHP باشند. برنامه های ASP.NET کامپایل می شوند، بدین معنی که کد در کد شیء قرار دارد و سپس اجرا می شود. این فرایند گردآوری زمان کمی طول می کشد، اما فقط یک بار اتفاق می افتد. پس از کامپایل ، کد می تواند بارها و بارها توسط بستر .Net بسیار سریع اجرا شود.

کد تفسیر شده مستقیماً توسط دستگاه اجرا نمی شود ، اما قبل از اجرا باید هر بار خوانده و تفسیر شود. کد کامپایلرهای شده معمولاً سریعتر و مقیاس پذیر تر از کد تفسیر شده است و می تواند هر کاری را که کد تفسیر شده می تواند انجام دهد انجام دهد. نمونه هایی از زبانهای تفسیر شده عبارتند از PHP، JavaScript و Ruby.

اجزای اصلی پلتفرم زبان .NET:

زبان

زبان موجود در پلتفرم .NET شامل C#،‌VB.NET و J# و compiler ها می‌شود. C# یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه دهندگان بسیار رایج است.

کتابخانه های پایه‌ ای

که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا با string ها، فایل‌ های dates و … کار کنند‌. فریم ورک .NET دارای مجموعه‌ ای از کتابخانه های استاندارد است، که به توسعه دهندگان برای ایجاد اپلیکشن های وب کمک می‌کند.

ویرایشگر ها و ابزار هایی که با سیستم هایی نظیر ویندوز، لینوکس و macOS سازگار هستند

Docker پلتفرمی است که بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود و میتواند از زبان برنامه نویسی .NET پشتیبانی‌ کند.

Common Language Runtime یا CLR

تمامی برنامه های .NET بر روی Common Language Infrastructure که خود نیز یک پلتفرم است قابلیت اجرا دارند. تمامی برنامه ای .NET می‌توانند از CLR برای انجام فعالیت‌های کلیدی مانند مدیریت Exception و Garbage collection استفاده کنند.

قابلیت‌های اضافه‌ای که زبان برنامه نویسی asp.net دارا می‌باشد‌:

سیستم احراز هویت

سیستم احراز هویت شاید یکی از موارد اصلی از قابلیت‌ های زبان برنامه نویسی asp.net باشد. در واقع فریم ورک ASP.NET دارای کتابخانه‌ ها، پایگاه داده و صفحات الگو برای ورود کاربران است. همچنین این پلتفرم دارای ابزار چند لایه احراز هویت و احراز هویت خارجی برای وب سایت‌های شبکه های اجتماعی و دیگر وب سایت هایی است که به کاربران اجازه می‌دهند که به صورت خارجی یا externally وارد شوند.

یک فریم ورک ساده برای پردازش درخواست های وب

به عنوان بخشی از فریم ورک ASP.NET، سرور‌ ها کد هایی را که توسط توسعه دهندگان با استفاده از C# نوشته‌ اند را ارزیابی و سپس HTML را برای کاربران ارسال می‌کنند. کد Client-side با جاوا اسکریپت نوشته می‌شود.

Code behind mode

Visual Studio صفحات وب را با ایجاد فایل‌ های جداگانه برای کدنویسی جدا می‌کند. فایل عمومی برای ASP.NET، فایل .aspx می‌ باشد. همچنین فایلی که حاوی کد گذاری برای صفحات وب سایت است، .aspx.cs میباشد.

Editor extensions

این قابلیت شامل syntax highlighting، تکمیل کد و سایر ویژگی هاست که همگی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا راحت تر بتوانند وب سایت را توسعه دهند.

Razor

این همان templating syntax صفحه وب سایت است که توسعه دهندگان برای ساخت صفحات پویا با C Sharp از آن استفاده می‌کنند.

کتابخانه برای الگو ها وب رایج

یکی از کتاب خانه‌ های رایجی که در فریم ورک ASP.NET وجود دارد، Model View Controller است.

مدیریت State یا State management

State management بیشتر برای به خاطر سپردن وضعیت کاربردی در زمان فعلی انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید، از آنجایی که HTTP یک پروتکل بدون حالت است، انجام تراکنشی که کاربر از یک صفحه وب به صفحه دیگر شروع می‌کندبه کد گذاری اضافی نیازمند است که ASP.NET این قابلیت را دارا می‌باشد.

Caching

صفحات عموما در یک مکان موقت در رایانه کاربران ذخیره می‌شوند تا با بازیابی سریع صفحه درخواستی اجرای آن صفحه بهتر شود و مشتری بتواند پاسخ بهتری را دریافت کند.

یکی از زبان های مشهور دنیا در طراحی سایت زبان برنامه نویسی ASP می باشد که در طراحی بک اند وبسایت قدرتمند اما در طراحی فرانت اند ضعیف تر از ...

ابزارهای توسعه و کار با ASP.net – Development IDE / Editor

برخی از بسته‌ های نرم‌افزاری که برای توسعه کاربردهای ASP.NET وجود دارند عبارتند از:

  • Visual Studio 2008-2015
  • Visual Studio Community
  • Visual Web Developer
  • ASP.NET Web Matrix
  • Visual Studio 2017 (برای ASP.NET Core 2)
  • Visual Studio 2019 (برای NET Core +3.)
  • ادیتور پیشرفته و چند سکویی Vs Code برای توسعه برنامه های Asp.net Core و با پشتیبانی از اکثر زبان های برنامه نویسی
  • Visual Studio.NET
  • Visual Web Developer 2005 Express Edition
  • Microsoft SharePoint Designer 12
  • Delphi 2006
  • Adobe Dreamweaver

طراحی سایت با زبان برنامه نویسی ASP.NET

سیستم عامل رایج در ایران ویندوز است که asp.net  بسیار با آن سازگاری دارد، در نتیجه استفاده از این زبان در ایران جواب است.

  • اگر پروژه شامل انواع نقش های سیستمی و سطوح دسترسی متنوع و یک پورتال است از دزبان .NET استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید از ساختارهای نوین برنامه نویسی مانند MVC استفاده کنید از زبان .NET استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید نرم افزار وب شما به صورت شی گرا تولید شود زبان .NET بکار ببندید.
  • اگر به دنبال توسعه ساختار و پشتیبانی سیستم در طولانی مدت هستند و دید کوتاه مدت به پروژه ندارید از زبان .NET استفاده کنید.
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “زبان برنامه نویسی ASP – طراحی سایت با NET.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *