آموزش, بلاگ, سئو

نرخ پرش سایت Bounce Rate / آسیب وارده سایت

Bounce Rate

با کاهش نرخ پرش سایت و جلوگیری از آسیب های سایت روند بهبود و افزایش بازدید توسط کاربران افزایش نرخ CTR سایت برای افزایش ترافیک سایت… نشون دهنده درصدی از کاربران وب سایت شماست که بدون هیچ کلیکی صفحه‌ای که به اون وارد شدن رو ترک نمی‌کند.

نرخ پرش سایت

نرخ پرش سایت شما به تعداد کاربرانی که سایت شما را پس از بازدید تنها یک صفحه، ترک نموده اند، اشاره دارد. در واقع هر صفحه از وب سایت شما داراری نرخ پرش منحصر به خود می باشد. البته می بایست همواره نرخ صفحات مهم و کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:
  • صفحات هدایت کننده ای (Landing pages) که در تبلیغات، از آن ها استفاده شده است و کاربران با کلیک بر روی لینک تبلیغاتی، مستقیما به آن صفحات از سایت شما هدایت خواهند شد.
  • صفحات پر بازدید و صفحاتی که ترافیک بالایی دارند.
  • صفحاتی که قصد دارید تغییراتی روی آنها ایجاد نمایید.

نرخ پرش بالا

نرخ پرش بالا در سایت شما، به معنای ارتباط سست و بی اثر بین صفحات سایت و بازدیدکنندگان می باشد. علاوه بر اینکه صفحات وب سایت شما، روی نرخ پرش سایت تاثیر می گذارند، عملا کیفیت ترافیکی که به سایت شما وارد می شود نیز در نتایج تحلیل آن موثر می باشد.
تمامی مواردی را که به عنوان نرخ پرش سایت در نظر گرفته می شوند، به شرح زیر می باشد:
  • استفاده از گزینه بازگشت به صفحه قبل (Back Button) روی مرورگر توسط بازدیدکنندگان
  • تایپ نمودن آدر URL دیگر در مرورگر توسط بازدیدکنندگان
  • بستن پنجره و یا تب (Tab) جاری مرورگر توسط بازدیدکنندگان
  • کلیک روی لینک های خارجی که به سایت های دیگر اشاره می کنند.
  • اتمام زمان نشست روی صفحه (Timeout)

"با

چرا کاهش بانس ریت برای ما اهمیت دارد؟

نظرتان چیست که برعکس به این ماجرا نگاه کنیم؟ فرض کنید برای کمپین تبلیغاتی خود یک لندینگ پیج طراحی کرده ‌اید و بانس ریت این صفحه فرود به طرز عجیبی بالا است، این یعنی کاربران پس از بررسی اطلاعات ارائه شده در لندینگ، به انجام کار (interaction) ترغیب نشده‌اند و صفحه را ترک کرده‌اند، اتفاقی که هرگز میخواستیم بیافتد! عموما هدف ما درگیر کردن مخاطب با سایت و ترغیب او به انجام یک عمل یا action  است، بالا بودن bounce rate، نشانه از عدم درگیری مخاطب دارد، پس باید برای کاهش آن آستینها را بالا بزنیم!

چگونه نرخ پرش سایت خود را مشاهده کنیم

برای مشاهده نرخ پرش سایت، کافی است از ابزارهای معتبر آمارگیری سایت مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. بعد از نصب و راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس روی سایت خود، چند روزی صبر کنید تا آمار برای شما ثبت شود. بعد از آن وارد پنل گوگل آنالیتیکس سایتتان شوید. سپس روی منوی Audience > Overview کلیک کنید. در این قیمت اطلاعات لازم را مشاهده می کنید .

تفاوت نرخ پرش ( Bounce Rate ) و نرخ خروج ( Exit Rate ) در چیست ؟

نرخ پرش سایت برای اینکه بدانید تفاوت دو مفهوم نرخ پرش و نرخ خروج در چیست یک صفحه «تشکر از کاربر» رو در نظر بگیرید. بالا بودن نرخ پرش برای این صفحه می‌تواند نشانه بدی باشد، چرا که کاربر فقط از این صفحه بازدید و بعد صفحه رو ترک می‌کند. نکته بد ماجرا اینجاست که کاربر هیچ کلیکی انجام نداده و بنابراین از پر شدن فرم ها هم خبری نیست. اینطور ممکنه نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری کاهش پیدا کنه.

اما اگر نرخ خروج این صفحه بالا باشه، نگرانی خاصی رو ایجاد نمی‌کند. بالا بودن این نرخ می‌توان نشون دهنده ی این باشه که صفحه مذکور آخرین صفحه‌ای بود که کاربر بازدید کرده. بنابراین ممکنه کاربر قبل از اون از صفحه لندینگ بازدید و یا پیشنهاد ویژه ی شما رو در صفحه «تشکر از کاربر» دریافت کرده باشه و حالا برای بررسی محتوای دانلود شده صفحه رو ترک میکند.

نرخ خروج از سایت (Exit Rate)

نرخ خروج از سایت به ازای هر صفحه از وب سایت در نظر گرفته می شود. در واقع بیانگر درصد کاربرانی هستند که بعد از مشاهده صفحه خاصی، وب سایت شما را ترک نموده اند. در واقع نرخ پرش به شما این امکان را می دهد که از آخرین صفحاتی که کاربر در سایت شما مشاهده نموده اند و پ از آن سایت را ترک نموده اند، مطلع شوید. میزان بالای درصد نرخ خروج روی صفحه خاصی از سایت، بیانگر کارت قرمز برای آن صفحه می باشد.
به طور مثال، در صورتی که بخشی از سایت شما که به مزایا و ویژگی های محصولات شما اشاره دارد، دارای نرخ خروج از سایت بالایی باشد، نشانه هشدار بوده، به این معنا است که مطالب مناسبی جهت برقراری ارتباط با کاربران درج نشده است و اکیدا توصیه می شود محتویات صفحه مربوطه اصلاح گردد.

علل اصلی بالا بودن نرخ پرش سایت چیست؟

عوامل مختلفی برای بالا بودن نرخ پرش وجود دارد، از جمله:

  • تبلیغات: تبلیغات غیر هدفمند باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می‌شود.
  • شبکه‌های اجتماعی: اغلب اوقات عضویت کاربران در شبکه های اجتماعی باعث ریزش مخاطب می‌شود. گوگل آنالیتیکس این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • جذاب نبودن محتوا: تولید محتوای نامناسب یا غیر جذاب، موجب از دست دادن بخش بزرگی از بازدیدکنندگان سایت خواهد شد.
  • نرخ پرش بالای موبایل: بیشتر ورود ها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. ریسپانسیو نبودن سایت موجب خروج زودهنگام کاربران از سایت می‌شود؛ در نتیجه بانس ریت افزایش پیدا می‌کند.
  • ربات‌های اسپم: برخی ربات‌های اسپم وارد سایت‌ها می‌شوند و مطالب سایت‌ها را میدزدند و در سایت‌های اسپم منتشر می‌کنند. گاه این ربات‌ها توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی می‌شوند.
  • تجربه کاربری نامطلوب: عدم برقراری ارتباط خوب با سایت، موجب خروج کاربران از سایت شما خواهد شد.

"با

روش های بهبود نرخ پرش سایت

تجربه کاربری نامطلوب

نرخ پرش سایت هر چند که ظاهر قابل قبول سایت، در کاهش نرخ پرش موثر است، اما سهولت در استفاده و دسترسی آسان به اجزای یک وبسایت نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کنید. عدم دسترسی آسان به المان‌ها، می‌تواند سبب نارضایتی کاربران شود. در واقع اگر کاربری مجبور باشد برای رسیدن به مقصودش راه‌های مختلفی را بپیماید و به نتیجه نرسد، خیلی زود آن صفحه را ترک می‌کند و به سراغ یک وب‌سایت دیگر می‌رود.

سرعت بارگذاری سایت

در صورتی‌ که سرعت بارگذاری صفحات سایت بالا باشد و کاربر برای دیدن مطلب مورد نظرش، مدت‌ها منتظر بالا آمدن سایت نماند، کاربر بیشتر در داخل سایت می‌ ماند و در نیمه راه، سایت را ترک نخواهد کرد.

از pop-up ها استفاده نکنید

حتما برای شما نیز این اتفاق رخ داده است که با ورود به سایت خاصی، تبلیغات و پنجره های جدید به طور مکرر باز شده باشد. به طور کلی استفاده از pop up ها در سایت، تجربه خوشایند نبوده و تاثیر بسیار منفی در بازدیدکنندگان سایت خواهد داشت.
در صورت نیاز به استفاده از pop-up ها، حتما از ابزار هایی نظیر Bounce Exchange استفاده نمایید. این ابزار با ردیابی حرکات موس کاربران، بررسی می کنند که آیا کاربر در حال خروج از سایت می باشد. در این صورت صفحه pop-up جهت جلوگیری از خروج آن ها و هدایت به بخش های دیگر سایت نمایش داده شود. هر چند استفاده از popup ها توصیه نمی شود اما در نتایج تحلیل های نرخ پرش این روش موثرتر می باشد.

لینک ها

نرخ پرش سایت عامل بعدی مهم در نرخ پرش سایت استفاده درست از لینک ها است. در تمامی سایت ها تعدادی لینک وجود دارد که این لینک ها یا به صورت داخلی Internal link و یا به صورت خارجی External link هستند . لینک های داخلی بخشهای مختلف سایت شما را به هم متصل میکنند و لینک های خارجی کاربران را از سایت شما به بیرون هدایت میکنند. و نکاتی که باید در مورد هر کدام از آنها رعایت کنید:

لینک داخلی

در انتشار مطالب حتما کلماتی که قبلا در مورد آن ها مطلبی نوشته اید یا صفحه خاصی در مورد آن دارید را به آن قسمت لینک کنید که این کار بسیار مفید است چون :

  1. به کاربر کمک میکند مقالاتی که شما قبلا در مورد آن کلمه نوشته اید مطالعه کند و درک مطالب شما برای او راحت تر شود.
  2. از طریق هدایت کاربر به مقالات و صفحات مرتبط میتوانید زمان ماندگاری او Time on page را در سایت افزایش دهید و کاری کنید که کاربر چند صفحه از سایت شما را مطالعه کند که نتیجه آن کاهش نرخ پرش است. برای این کار میتوانید از پلاگین های مقالات مرتبط در وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوی استفاده کنید.

در لینک سازی داخلی سعی نکنید لینک ها در پنجره جدید باز شوند. و با کلیک کاربر روی لینک در همان پنجره مرورگر صفحه جدید باز شود.

لینک خارجی

گاهی لازم است که به یک سایت خارجی برای تبلیغ یا معرفی به عنوان مرجع لینک بدهید که باید دقت کنید در این مواقع لینک خارجی سایت شما حتما و حتما در پنجره جدید باز شود. زیرا در غیر این صورت وقتی کاربر روی لینک کلیک کند عملا از سایت شما خارج میشود و ممکن است دیگر بازگشتی نداشته باشد.

 تبلیغات را در سایت خود بهینه سازی کنید

یکی از مهم‌ترین کارها برای کاهش بانس ریت سایت این است که تبلیغات را در سایت خود به حالت بهینه برسانید. قرار نیست اصلاً در سایت خود تبلیغ نکنید ولی این تبلیغات نباید به قدری زیاد باشد که مزاحمتی برای کاربر ایجاد کند. در صورتی که کاربر اذیت شود، قطعاً سایت شما را ترک می‌کند و همین ترک کردن نرخ پرش را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد .

 خلاقیت و ایجاد هیجان در تیتر ها و عنوان ها

عنوان‌ها و سرتیترها علاوه بر مرتبط بودن باید جذاب هم باشد تا مخاطب را به خواندن و در نهایت انجام عملی ترغیب کند. کاربر شما در سایت دنبال هدفش گشت و گذار میکند و با رسیدن به تیتری که برای او رسیدن به هدفش را تداعی میکند خوشحال کننده است ولی در این بین با مطالعه متون احساس می کنند تیتر همخوانی درستی با محتوا ندارد همین امر سبب میشود که سایت را ترک کند.

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

تنها راه کاهش بانس ریت، افزایش مشارکت افراد در پیج است. به عقیدهٔ من، دو راه برای نگاه کردن به بانس ریت وجود دارد:

از دید ترافیک و از دید صفحه

نرخ پرش سایت اگر منابع ترافیک مشخصی، Bounce Rate بالایی دارند پس لازم است که به انتظارات بازدیدکنندگان که از یک منبع وارد سایتتان می‌شوند توجه کنید. تصور کنیم شما تبلیغاتی را در یک سایت دیگر راه اندازی کرده اید و بیشتر افراد از طریق آن تبلیغ به سایت شما وارد می‌شوند و با اینحال شما نیاز آن‌ها را برآورده نکرده اید. پس تبلیغاتتان را بازنگری کنید و مطمئن شوید که آیا آن‌ها با چیزی که ارائه می‌دهید همخوانی دارند یا خیر. اگر نداشتند، یکی از آن‌ها را تغییر داده تا هردو (تبلیغات و محتوای پیج) در راستای یکدیگر باشند.

اگر محتوای شما در راستای نیازهای کاربر است ولی همچنان نرخ پرش بالایی دارد باید به خود صفحه نگاهی بیاندازید. آیا کاربران با جستجوی ارگانیک به صفحه شما رسیده‌ اند یا تبلیغات خاصی نکته خاصی را بیان کرده و مخاطبان را به صفحه شما کشانده؟ ارزش محتوای صفحه چقدر است؟ آیا دکمه فراخوانی در بالای صفحه وجود دارد؟ لینک‌های ورودی برای ارتباط با سایر پست‌ ها و مطالب مرتبط قرار داده شده است؟ منوی که دسترسی آسان داشته باشد دارید؟ صفحه، مخاطبان را به گشت و گذار بیشتر در سایت دعوت می‌کند؟ آیا اعتبار صفحه شما زیاد است؟ تمام این موارد، چیزهایی است که در هنگام بهینه سازی سایت باید به آن‌ها توجه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “نرخ پرش سایت Bounce Rate / آسیب وارده سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *