آموزش, بلاگ, سئو

چرخه عمر محتوا افزایش تاثیر سئو سایت

Content life cycle

استراتژی بنیادی چرخه عمر محتوا و تاثیرات موفق سئو با توجه به آنالیز سایت های رقیب باید همزمان با انتشار محتوا و سوشیال سیگنال بک لینک … چرخه عمر محتوایی از زمانی که یک محتوا شروع می شود تا زمانی که حذف و از بین می رود گفته می شود. حال اینکه دقیقا چرخه عمر محتوا چیست و چه تاثیراتی می تواند داشته باشد موضوع اصلی هست که در اینجا میخواهیم مطرح کنیم. تولید محتوا جریانی است که همچون رود، سیال و جاری می‎‌باشد.

یعنی برای موفقیت در این حوزه، باید علیرغم منظم بودن در تولید و انتشار محتوا، استمرار داشته باشید و رو به جلو حرکت کنید.

استراتژی بنیادی چرخه عمر محتوا و تاثیرات موفق سئو با توجه به آنالیز سایت های رقیب باید همزمان با انتشار محتوا و سوشیال سیگنال بک لینک ...

چرخه عمر محتوا

هر چیزی که در اطراف ما و طبیعت وجود دارد یک چرخه عمری دارد و مراحلی را طی می کند تا به آخر چرخه ی خود برسد، به عنوان مثال ما انسان‌ ها در ابتدا نطفه کوچکی بودیم و سپس با گذشت زمان بزرگتر شدیم و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را طی می کنیم و به دوران کهولت و پیری می رسیم و سپس می میریم و تجزیه می‌ شویم.

چرخه عمر محتوا نیز مراحلی دارد که شامل ۶ مرحله زیر می‌ شود:

  • استراتژی و ایده
  • برنامه ریزی
  • تولید و طراحی محتوا
  • توزیع و انتشار محتوا
  • ارزیابی و نگهداری
  • حذف محتوا

تولید محتوا

در این قسمت به جمع آوری اطلاعات و تهیه محتوای مورد نظرتان میپردازید. محتوای با کیفیت را بایستی در زمان مقرر تولید کنید تا برای انتشار طبق آنچه در تقویم محتوایی برنامه ریزی کرده اید، آماده باشد. به یاد داشته باشید، محتوای جذاب و کاربر پسند به خوبی می‌‎تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد و وب سایت تان را به صدر نتایج گوگل برساند.

انتشار یا عرضه محتوا

پس از تولید محتوا لازم است آن را مرور نموده و اصلاحات لازم را انجام دهید. سپس نوبت به انتشار آن در سایت و یا شبکه‌ های اجتماعی می‌ رسد. این مرحله زمان تعامل شما با کاربران است و تمام تلاش‌ هایتان به ثمر می‌ نشیند. مرحله انتشار به نام مرحله گردش کار محتوا نیز شناخته می‌ شود و آغازی برای بررسی نیازهای کاربران است.

  • معرفی کردن محتوای وب سایت یا وبلاگ خود در اینستاگرام
  • استفاده از تبلیغات گوگل یا تبلیغات در سایت های پر طرفدار با بازدید کننده بالا (مثل: آپارات، یوتیوب، دیجی کالا و… )
  • فیلم مصاحبه یا بخشی از ویدئو پخش شده در صدا و سیما که در خصوص کسب و کارتان بوده در شبکه های اجتماعی پخش کنید.
  • در تلگرام یک فایل صورتی 15 دقیقه ای، از یک پادکست صوتی 2 ساعته که تولید کرده اید، به صورت رایگان انتشار دهید.
  • انتشار پشت صحنه محتوای ویدیوئی تولید شده در شبکه های اجتماعی برای ارتقاء محتوای اصلی.
  • استفاده از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی درمورد محتوایی که تولید کرده اید.

به روز کردن چرخه عمر محتوا

از جمله فعالیت های دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این موضوع می باشد که شما می توانید به خوبی به این کار دست بزنید تا محتوای خود را زنده و سرپا نگه دارید این است که چرخه عمر محتوا تولیدی خود را به شکلی به روز کنید تا مخاطب شما باز هم به سراغ محتوای شما بیاید.

  • می توانید بازدید سایت و صفحات خود را پیدا کنید.
  • کاربران به طور میانگین چقدر از صفحات سایت شما بازدید کرده اند.
  • آمار ارجاعات به سایت از طریق پلتفرم های دیگر مثل شبکه های اجتماعی را ببینید.
  • با اطلاعات کاربران خود مثل سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره نیز آشنا شوید.

تغییر و به‌روزرسانی کلمات کلیدی

در صورتی که یک محتوای خوب و باکیفیت در سایت خود قرار داده باشید و در آن علاوه بر کلیدواژه اصلی، از عبارت کلیدی کمکی هم استفاده کرده باشید، به منظور به‌ روز رسانی آن می‌توانید از تکنیک تغییر کلمه کلیدی استفاده کنید. به این معنا که با توجه به نیازهای روز جامعه، کلیدواژه آن مطلب را عوض کنید. برای انجام این کار، باید نکات مربوط به خدمات سئو را نیز در نظر بگیرید.

  • میزان بازدید سایت شما می تواند برایتان بسیار قابل اهمیت باشد.
  • میزان ویو هایی که ویدیو هایی که شما خورده می تواند برای شما به عنوان یک عامل بسیار مهم تلقی شود.
  • آمار ارجاع از سایت های دیگر که به سراغ سایت شما آمده اند را می توانید مشاهده کنید.
  • میزان صفحاتی که از شما بازدید کرده اند را می توانید مشاهده کنید.

استراتژی بنیادی چرخه عمر محتوا و تاثیرات موفق سئو با توجه به آنالیز سایت های رقیب باید همزمان با انتشار محتوا و سوشیال سیگنال بک لینک ...

مرحله حذف چرخه عمر محتوا

آیا هر محتوایی ارزش آپدیت شدن را دارد؟ حذف و یا آرشیو کردن محتوا بیشتر برای محتواهایی که وابسته به زمان بوده و ماهیت خبری دارند اتفاق میافتد. گاهی محتوا از دست می‌رود و دیگر کارایی ندارد. برخی از محتواها، مختص زمان و حال و هوای خاصی هستند. از نمونه‌ بارز این محتواها، میتوانیم چرخه عمر محتوا خبری را نام ببریم. اخبار روز به روز کهنه می‌شوند و از تب و تاب می‌افتند. این محتواهای خبری که مربوط به سال گذشته هستند را نمیتوان ویرایش کرد و باید حذف شوند.

علاوه بر این، برخی محتواها هستند که در راستای استراتژی و اهداف کسب و کار شما تهیه نشده‌اند و می‌توان گفت هیچ فایده ای نه برای سایت و نه مخاطب شما دارند، بلکه حتی ممکن است رتبه سایت ما را نیز پایین بکشد. در واقع شما باید هر چند وقت یکبار خانه تکانی کنید و محتواهای به درد نخور را دور بیاندازید.

بازدید محتوا

اگر محتواهایی هستند که برای شما اهمیت دارند، اما بازدید خوبی دریافت نمیکنند، باید آنها را ویرایش کنید. در وهله اول سعی کنید کامل‌ترین محتوای ممکن را تهیه کنید و پس از آن سعی کنید متمایز باشید، تصاویر جذاب تری استفاده کنید و روش متفاوتی در پیش بگیرید. ویرایش محتواها، باعث می‌شود رشد کنند.

استفاده از بک‌لینک‌های داخلی و خارجی

یکی دیگر از راه‌های افزایش طول عمر محتوا و به‌روزرسانی آن، استفاده از بک‌لینک‌های داخلی و خارجی است. بدین منظور، می‌توانید بخش‌های کوچکی به مقالات خود اضافه کنید و از آن‌ها به محتواهای جدیدی که در سایت خود منتشر کرده‌اید، لینک داخلی بزنید. همچنین می‌توانید از این قسمت‌ها با محتواهای مربوطه که در سایت‌های دیگر هستند نیز ارتباط برقرار کنید.

اضافه کردن بخش­‌های جدید به چرخه عمر محتوا

تکنیک دیگر برای افزایش چرخه عمر محتوا، اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا است. اگر محتوای شما هنوز جذاب و کاربر پسند است اما مدتی است که بازدید از آن کم­تر شده است. می‌­توانید با اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا آن را به روز رسانی کرده و مجددا به صدر نتایج جست و جو برگردید.

مرحله ارتقاء و ترویج محتوا

محتوای تولید شده ممکن است بعد از گذشت مدتی در وب‌سایت شما همچنان زنده باشد، اما خوانندگان از وجود آن محتوا در وب‌سایت شما مطلع نباشند. اینجاست که تاکتیک های تبلیغاتی به کار می‌آید. این مرحله از چرخه عمر محتوا با اقدامات مختلفی انجام می‌شود تا محتوای قدیمی دوباره بازدید بگیرد و یا محتوایی تازه تولید شده به درستی به مخاطبان معرفی شود.

  • ترویج محتوا به وسیله انتشار در شبکه های اجتماعی و لینک‌ دهی به آن محتوا
  • ایمیل مارکتینگ و ارسال خبرنامه‌ ها
  • رپورتاژ آگهی با توجه به هر موضوعی

محتوا را ویرایش کنید و اطلاعات آن را به‌ روز نمایید

برخی مواقع پیش می‌آید که یک محتوا موضوع خوبی دارد و با گذر زمان، آن موضوع کمرنگ نمیشود اما اطلاعات و داده‌هایی که در محتوا استفاده شده‌اند، تاریخ مصرفشان میگذرد. چرخه عمر محتوا مثلا یک محتوا مینویسید و بهترین ابزارهای سال 95 را معرفی می‌کنید، اکنون که سال 1401 است، باید آن محتوا را ویرایش کنید و اطلاعات آن را به‌ روز نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “چرخه عمر محتوا افزایش تاثیر سئو سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *